Hő- és füstelvezető ablak – méretezés, fából, egyben, külön? I.

A tűzvédelmi szakértői fórumon többször felmerült a füstelvezető ablak kérdésköre. Milyen műszaki megoldások léteznek? Kell-e az egyben vizsgált szerkezetekhez még motort, működtető szerkezetet választani? Milyen árkategóriában mozognak az előírásoknak valóban megfelelő füstelvezető ablakok? Lehet-e fából? A homlokzatra beépíthető hő- és füstelvezető szerkezet, leánykori nevén hő- és füstelvezető ablak műszaki kérdéseit mutatja be szerzőnk egy egyszerű hasonlat segítségével.

Egyben vizsgált szerkezet

A füstelvezető ablak olyan, mint egy autó. Persze ez egy hasonlat. Mindkettő sorozatban gyártott egyedi termék. Amikor autót veszünk, teljesen természetes, hogy szériatartozék az alváz, kerék, karosszéria, motor, ülés és kormány, így van egyben vizsgálva. Nem kell más hozzá, mint némi üzemanyag és már használhatjuk is. A füstelvezető ablakkal is hasonló a helyzet. Van tokozata, nyílószárnya, üvegezése és működtető szerkezete. Pont attól egyben vizsgált, hogy itt is csak „üzemanyag” kell a használatához. Alapfelszerelésen belül az autónál megválaszthatjuk, hogy benzines, dízel, vagy elektromos motort, a füstelvezetőnél pedig, hogy mechanikus, pneumatikus vagy elektromos működtetést szeretnénk. Azután jönnek az extrák. Metálfény, sötétített üveg, légzsákok száma, elektromos ablakemelők, klíma, optikai tuning az autónál, egyedi szín, választott üvegezés, padlószintről nyitás/zárás és napi szellőztetés, dizájn elemek az ablakoknál. A műszaki paraméterekről az autóhoz kapunk egy Járműkísérő lapot, a füstelvezetőhöz egy Teljesítménynyilatkozatot.

Mivel az autótól és a füstelvezetőtől is az üzembiztos működést várjuk el, ezért az autó autógyárban, a füstelvezető pedig füstelvezető gyárban készül. A gyárnak megvan a tudása, képessége, kapacitása, jogosultsága, minősített beszállítói háttere, hogy az adott terméket a bevizsgált prototípusnak megfelelően, mindig azonos minőségben és biztonsággal gyártsa. Utólag egyik szerkezethez sem illik hozzápiszkálni. Lehet ugyan házilag is autót gyártani, csak azt forgalomba helyezés előtt egyedileg be kell vizsgáltatni. Így van ez a füstelvezető ablaknál is.

Füstelvezető gyár

  • Egy füstelvezető ablaknál az a fontos, hogy a készterméket előállító gyár rendelkezzen megfelelő tudással, minősített termékcsaláddal és jogosultsággal (KI? – MIT? – HOGYAN?).
  • Van egyben vizsgált termékcsaládja.
  • Van tudása és jogosultsága, hogy a konkrét ablakra az alapbevizsgálást lehet-e alkalmazni – ez mindig tervezési fázisban történő szoros együttműködést igényel.
  • Van jogosultsága a gyártásra, hisz a minősítő szervezet nemcsak a gyártmányt, hanem a gyártási folyamatot is előzetesen és folyamatában is ellenőrzi –  lásd. 1-es rendszer a minőség és teljesítményállandóság biztosítására, mivel itt életvédelemről van szó, ahol a biztos működés a minimum.

Következő bejegyzésünkben az engedélyeztetési és kivitelezési tervről, valamint a választás fontos szempontjairól ejtünk szót.